آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی: انواع آسیب و بیماری شغلی

مقدمه

به نظر شما آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی شامل چه مواردی هستند؟ اصلاً چرا بررسی آسیب‌های ایجاد شده در یک محیط شغلی، اهمیت زیادی دارد؟ آسیب دیدن کارمندان و کارگران در محیط کار، مسأله‌ای مهم به حساب می‌آید. این مسأله گاهی اوقات باعث ورود آسیب‌های کم و گاهی اوقات هم باعث ورود آسیب‌های شدید به بدن کارگران می‌شود. اینجاست که بررسی متداول‌ترین آسیب‌ها و بیماری‌های ایجاد شده در محیط شغلی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. با بررسی موارد قرار گرفته در این دسته‌بندی، مدیران می‌توانند بهترین راه حل و روش‌های پیشگیری را مورد استفاده قرار دهند.

البته که در حال حاضر نمی‌توان نسبت به بررسی دقیق مهم‌ترین انواع آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی اقدام نمود. لیست آسیب‌های شغلی روز به روز در حال افزایش بوده و این مسأله می‌تواند روی میزان بازدهی یک محیط کاری تاثیر‌گذار باشد. پس نقش مدیران و خود کارگران برای کاهش سطح آسیب‌ها و بیماری‌های مربوط به شغل، چشمگیر می‌باشد. امروز ما قصد داریم تا مهم‌ترین و متداول‌ترین آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر شما هم قصد دارید تا روی این موضوع تحقیق انجام دهید یا اینکه به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد آسیب‌های رایج در یک محیط شغلی هستید، ادامه مقاله امروز ما را از دست ندهید.

تعریف آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی

بیایید کارمان را با بررسی چیستی آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی شروع کنیم. آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی چه تعریفی دارند؟ به صورت کلی، سازمان‌های بین‌المللی آسیب دیدگی شغلی را اینطور تعریف می‌کنند: یک آسیب دیدگی شخصی یا شغلی که به خاطر رخ دادن حادثه در محیط کاری ایجاد می‌شود. زمانی که کارمندان یا کارگران یک مجموعه حین انجام کار به خاطر وجود شرایط خاص دچار آسیب دیدگی می‌شوند، آسیب دیدگی شغلی رخ داده است.

جالب است بدانید که آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی مباحث چالش برانگیزی به حساب آمده و افراد را طی بازه‌های زمانی مختلفی به خود درگیر می‌نمایند. آسیب‌های شغلی معمولاً غیر منتظره هستند. مسلماً هیچکس نمی‌تواند برای آسیب دیدگی در محیط کار برنامه‌ریزی نماید. گاهی اوقات آسیب‌های وارد شده در یک محیط کاری به افراد کوچک و ساده هستند. مثلاً گاهی اوقات کارمندان به زمین برخورد کرده و یک آسیب ساده می‌بینند. گاهی اوقات هم آسیب دیدگی‌های شغلی، جان کارگران را تهدید کرده و گاهی اوقات باعث مرگ آن‌ها می‌شود! اینجاست که بررسی آسیب دیدگی‌های شغلی و توجه به موارد قرار گرفته در این لیست، اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی می‌تواند دسته‌بندی‌ها و زیر شاخه‌های گسترده‌ای را در خود جای داده باشد. گاهی اوقات این آسیب دیدگی‌ها به خاطر رفتار خشونت‌آمیز ایجاد شده و گاهی اوقات هم به خاطر سهل انگاری خود فرد رخ می‌دهند. ریشه‌یابی و پیدا کردن علت آسیب‌های شغلی برای بررسی دقیق این مسأله اهمیت زیادی دارد. در اکثر مواقع قصور از سمت مدیریت باعث ایجاد آسیب دیدگی‌های شغلی می‌شود. اینجاست که قانون و قوه قضاییه به مسأله ورود پیدا می‌کنند تا حق کارمندان را به صورت کامل بگیرند.

جالب است بدانید که آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی ایجاد شده در محیط‌های صنعتی، گاهی اوقات روی عملکرد فیزیکی افراد تاثیر‌گذار هستند. اگر آسیب‌های وارد شده به فرد جدی شود، احتمال اینکه او بتواند مجدداً مشغول به کار شود، کاهش می‌یابد. اینجاست که تدوین سیاست‌های مدیریتی و نظارتی پر بازده برای کاهش سطح آسیب دیدگی کارمندان یا کارگران یک مجموعه، به مسأله‌ای مهم و کلیدی تبدیل می‌شود. مدیران با استفاده از سیاست‌های نوین، به راحتی می‌توانند نسبت به کنترل محیط کاری خود اقدام نمایند. البته که این سیاست‌ها گاهی اوقات نتایج معکوس داده و باعث آسیب دیدن بیشتر افراد می‌شوند.

 

ضرورت بررسی آمار آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی

آیا بررسی آمار مربوط به آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی هم اهمیت زیادی دارد؟ مسلماً بله! هر ساله سازمان‌ها و نهاد‌های مربوطه در کشور‌های مختلف جهان، آمار آسیب دیدگی کارمندان در محیط شغلی خود را منتشر می‌کنند. به خاطر داشته باشید که جلوگیری از آسیب دیدگی شغلی اهمیت زیادی دارد. کارشناسان با بررسی آمار و داده‌های مربوط به آسیب‌های شغلی در یک منطقه، می‌توانند عوامل مؤثر روی این آسیب دیدگی را شناسایی و بهترین راه حل را تدوین نمایند. البته که شناسایی راه حل برای آسیب دیدگی‌ها و بیماری‌های شغلی کار راحتی نیست.

به صورت کلی، توجه به آمار‌های منتشر شده از آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی می‌تواند این روند را سریع‌تر و راحت‌تر نماید. سازمان‌های بین‌المللی مطرحی همچون ilostat، روش‌های متنوعی را برای محاسبه آمار و میزان آسیب دیدگی شغلی مورد استفاده قرار می‌دهند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط این منابع، نرخ به روز صدمات شغلی فوتی برابر است با تعداد موارد جدید آسیب‌های شغلی منجر به فوت تقسیم بر تعداد کارگران حاضر در گروه ضرب در ۱۰۰ هزار. با این فرمول، کارشناسان و مسئولین یک کشور به راحتی می‌توانند نسبت به بررسی وضعیت آسیب دیدگی‌های شغلی و سطح مرگ و میر اقدام نمایند.

آمار آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی چگونه محاسبه می‌شود؟

همانطور که در قسمت‌های قبل‌تر هم به این مسأله مهم و کلیدی اشاره کردیم، در حال حاضر راه‌های زیادی برای محاسبه آمار مربوط به آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی در اختیار کاربران قرار گرفته است. هر کدام از این راه‌ها و روش‌های محاسبه میزان آسیب دیدگی کارگران، یک سری مزایا و معایب خاص را در خود جای داده‌اند. به صورت کلی، کارشناسان فعال در حوزه‌های مختلف علم آمار تکنیک‌های دقیقی را برای دنبال کردن این پروسه مورد استفاده قرار می‌دهند.

تقسیم تعداد کارگران آسیب دیده در یک بازه زمانی مشخص بر تعداد کل کارگران فعال در محیط کار و ضرب آن‌ها در عدد صد یکی از همین روش‌های محبوب به حساب می‌آید. با استفاده از این فرمول کارشناسان می‌توانند نسبت به محاسبه میزان آسیب دیدگی شغلی طی یک بازه زمانی خاص اقدام نمایند. البته، به خاطر داشته باشید که این فرمول برای همه مناطق کاربرد ندارد. در کل موارد مذکور از جمله ساده‌ترین فرمول‌هایی به حساب می‌آیند که برای محاسبه میزان آسیب دیدگی افراد و شرایط آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از نرم‌افزار‌های تخصصی برای محاسبه دقیق آمار، همواره نتایج مطلوبی را برای کاربران به همراه خواهد داشت.

از چه منابعی می‌توان مهم‌ترین آسیب‌های شغلی را بررسی نمود؟

داده‌ها و اطلاعات مربوط به آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی را می‌توان از منابع متنوعی دریافت نمود. به عبارت دیگر، این مبحث را می‌توان از زوایای متنوعی بررسی کرد. برخی از داده‌های ایجاد شده در این زمینه، مربوط به گزارش‌های تیم مدیریت یک مجموعه هستند. مدیران همواره اطلاعات دقیقی از میزان آسیب دیدگی کارکنان و کارمندان خود را در اختیار دارند. بررسی لیست‌های ایجاد شده توسط مدیران یک مجموعه یا سازمان به کارشناسان اجازه می‌دهد تا میزان آسیب دیدگی‌های شغلی را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهند. از جمله آمار‌هایی که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند، می‌توان به آمار بیمه، آمار بررسی نیروی کار و آمار بررسی وضعیت امنیت مجموعه اشاره نمود.

جدا از این مسأله، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی می‌توان به نظرسنجی‌های انجام شده در سطح سازمان، منطقه‌ای یا ملی اشاره نمود. این نظرسنجی‌ها توسط خود کارکنان پر شده و از طریق آن کارشناسان می‌توانند میزان آسیب‌های ایجاد شده برای کارکنان در یک مجموعه خاص را مورد بررسی قرار دهند. البته که میان همه این موارد، ما باید بتوانیم بهترین مرجع را بیابیم. بهترین مرجعی که شما می‌توانید آن را برای کسب اطلاعات در مورد آسیب دیدگی‌های شغلی مورد استفاده قرار دهید، به آمار‌های ملی منتشر شده توسط سازمان‌های کشوری اشاره دارد. گزارش سالانه آسیب دیدگی‌های شغلی ایجاد شده در یک منطقه، به شما کمک می‌کند تا این روند را با دقت بررسی نمایید.

البته که برخی از این آمار‌ها، یک سری محدودیت‌های خاص را جلوی پای کاربران قرار می‌دهند. مثلاً برخی از آمار‌ها فقط حاوی آسیب دیدگی‌های جزئی بوده و آسیب دیدگی‌های شدید را به همراه ندارند. این در حالی است که برخی از نهاد‌های ملی، فقط وضعیت آسیب دیدگی‌های شدید را مورد بررسی قرار می‌دهند. اگر شما به دنبال تحقیق روی یک موضوع خاص هستید، لزوماً باید محدودیت‌های آماری خود را مشخص و بر همان اساس تصمیم‌گیری داشته باشید.

بررسی شایع‌ترین آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی

حال که همه مباحث مقدماتی را پشت سر گذاشتیم، بیایید به سراغ شایع‌ترین آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی برویم. بسته به منطقه و محیط کار، افراد می‌توانند با آسیب دیدگی‌های مختلفی مواجه شوند. مسلماً هر کدام از این آسیب دیدگی‌ها، یک سری محدودیت‌های خاص را نیز برای کارگران ایجاد می‌نمایند. پس قبل از اقدام برای بررسی آسیب دیدگی، شما باید محدوده جغرافیایی مد نظر خود را به صورت کامل مشخص نمایید. از نظر جهانی، به ازای هر هزار کارگر طی ۳. ۵ سال، بیش از ۳۵۰ هزار آسیب دیدگی شدید و ۳۰۰ میلیون آسیب دیدگی جزئی برای افراد رخ می‌دهد. این آسیب‌ها می‌توانند طول عمر کارگران را حدود ۳ سال کاهش دهند.

از جمله آسیب پذیر‌ترین شاخه‌های کاری در سطح بین‌المللی، می‌توان به کشاورزی، ماهی‌گیری، آهنگری، ساختمان‌سازی و کارگری در صنایع مختلف اشاره نمود. البته که این موارد فقط مربوط به شغل‌های آسیب‌پذیر و آسیب دیدگی‌های موجود در آن‌ها هستند. به نظر شما متداول‌ترین نوع آسیب دیدگی چیست؟ سر خوردن، زمین خوردن و سقوط از ارتفاع از جمله متداول‌ترین و رایج‌ترین انواع آسیب دیدگی به حساب می‌آیند. البته که اکثر آسیب دیدگی‌های ایجاد شده در این زمینه شدید نبوده و فقط یک ضربه کوچک را به بدن کارگران وارد نموده‌اند.

تفاوت بیماری‌های شغلی در محیط‌های صنعتی و اداری

البته که برای بررسی دقیق آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی، ما باید به فاکتور‌های مهمی‌همچون محیط رخ دادن حادثه هم توجه داشته باشیم. حادثه‌های مربوط به محیط کار می‌توانند انواع و دسته‌بندی‌های زیادی داشته باشند. مسلماً هر کدام از این دسته‌بندی‌ها، به نحوی خاص روند انجام آزمایش و تحقیق را تحت تاثیر خود قرار خواهند داد. بیماری‌های شغلی را می‌توان هم در محیط‌های صنعتی و هم در محیط‌های اداری بررسی نمود.

در محیط‌های صنعتی و کارگاهی یا ساختمان‌سازی، اکثر آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی به موارد فیزیکی و خارجی مربوط هستند. یعنی کارگران بر اثر سقوط، ضربه خوردن یا رفتار خشونت‌آمیز با مشکلات و بیماری‌های مختلف مواجه می‌شوند. مسلماً استفاده از تابلو‌های مخصوص و توجیه کردن کارگران، می‌تواند روند انجام فعالیت‌های خاصی همچون تامین امنیت کارکنان را تحت تاثیر خود قرار دهد.

در محیط‌های اداری و غیر صنعتی، اکثر آسیب دیدگی‌ها، به بیماری‌های ویروسی و آسیب دیدگی‌های ذهنی اشاره دارند. از آنجایی که در یک محیط اداری احتمال ورود آسیب فیزیکی به افراد پایین است، معمولاً یک کارمند مریض می‌تواند بیماری‌های مختلف را میان همه کارمندان و افراد شاغل در آن مجموعه، پخش نماید. لازم به ذکر است که آسیب‌ها و بیماری‌های قرار گرفته در این زمینه، می‌توانند از نظر روانی هم انسان را تحت تاثیر خود قرار دهند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، بیماری‌های روانی در یک محیط اداری متداول‌تر از بیماری‌های جسمی‌و فیزیکی می‌باشد.

آیا آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی می‌توانند منجر به شکایت شوند؟

زمانی که یک کارگر یا کارمند با آسیب و بیماری شغلی مواجه می‌شود، بسته به شرایط می‌تواند نسبت به شکایت از کارفرما یا مدیران یک مجموعه اقدام نماید. آسیب‌ها و بیماری‌های مربوط به محیط‌های شغلی، همواره روی سلامتی افراد و نحوه عملکرد فیزیکی و روانی آن‌ها هستند. تا امروز قوانین بین‌المللی متنوعی برای شکایت از کارفرمایان تدوین شده است. هر کدام از این قوانین، به نحوی خاص روند بهبود و بررسی سطح سلامتی متقاضیان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.

در کشور‌هایی همچون آمریکا، هر ایالت قوانین خاص خود را برای شکایت بر اثر آسیب‌های شغلی تدوین کرده است. مثلاً در ایالت کالیفرنیا، کارگران به راحتی نمی‌توانند از مدیران خود شکایت کنند. البته که این مسأله یک سری استثنا‌های خاص را در خود جای داده است. مثلاً اگر شما به خاطر حمله مدیر خود مجروح شده باشید، حق شکایت در اختیارتان قرار می‌گیرد.

  • اگر تصمیم اشتباه مدیر یا غفلت او باعث آسیب دیدن شما شود، حق شکایت خواهید داشت.
  • اگر شما به خاطر یک محصول خراب تهیه شده توسط واحد مدیریت آسیب ببینید، حق شکایت خواهید داشت.
  • اگر مدیر شما تجهیزات امنیتی یا حفاظتی را از روی وسایل صنعتی حذف کند، احتمال آسیب دیدن افزایش می‌یابد.
  • اگر آسیب دیدگی به خاطر حذف تابلو‌های خاص همچون “زمین خیس است” رخ دهد، شما حق شکایت خواهید داشت.

به خاطر داشته باشید که قوانین کشور ایران برای شکایت به خاطر آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی با سایر نقاط جهان کمی‌تفاوت دارد. هنگام وقوع هر نوع حادثه ناشی از کار، چندین مقصر وجود دارد. گاهی اوقات کارفرمایان تجهیزات ایمنی مورد نیاز را برای کارگران تامین نکرده‌اند. این مسأله باعث آسیب دیدن و ایجاد یک پرونده حقوقی برای کارفرمایان خواهد شد. کارفرمایان باید بر اساس مصوبه‌های شورای عالی حفاظت فنی برای تامین سلامت، بهداشت و حفاظت کاربران در یک محیط کاری، تجهیزات مورد نیاز را در اختیار کاربران قرار دهند. در صورتی که کارفرما تجهیزات امنیتی مورد نیاز را به دستی تامین نکند، با آسیب‌های جدی مواجه خواهد شد.

پرونده‌های حقوقی به خاطر آسیب دیدگی‌های شغلی

جالب است بدانید که تا امروز پرونده‌های حقوقی زیادی هم در ایران و هم در خارج از ایران به خاطر آسیب دیدگی‌های شغلی ایجاد شده است. طی سالیان سال، شرکت‌های بزرگ بین‌المللی به خاطر اشتباهات مدیریت به کارمندان خود آسیب‌های جدی وارد کرده است. از جمله متداول‌ترین پرونده‌های حقوقی طراحی شده در این زمینه، می‌توان به موارد موجود در لیست زیر اشاره کرد.

  • آسیب دیدگی Grimshaw در شرکت فورد به خاطر سوختگی. این پرونده در سال ۱۹۷۸ جهانی شد.
  • آسیب دیدگی Bret Michaels در CBS به خاطر شکستن بینی. این پرونده در سال ۲۰۰۹ مطرح شد.
  • آسیب دیدگی Charla Nash در Sandra Herold به خاطر آسیب به فرم صورت. این پرونده در سال ۲۰۰۹ جهانی شد.
  • آسیب دیدگی Tracy Morgan در والمارت به خاطر شکستگی استخوان‌های مختلف بدن. این پرونده مربوط به سال ۲۰۱۴ است.

این موارد تنها چند مورد از شناخته شده‌ترین و معتبر‌ترین آسیب‌های شغلی را در خود جای داده‌اند. مسلماً افراد آسیب دیده در این لیست توانسته‌اند برنده شوند و غرامت سنگینی را از شرکت‌های مذکور دریافت نمایند. پس اگر یک فرد با آسیب دیدگی‌های شغلی چه در ایران و چه در خارج از ایران مواجه شود، لزوماً باید خدمات تیم‌های وکالتی حرفه‌ای و شناخته شده را برای مدیریت شرایط ایجاد شده به کار گیرید. مسلماً کارگرانی که به خاطر غفلت کارفرمایان خود با آسیب دیدگی مواجه شده‌اند، با استفاده از خدمات تیم‌های وکالتی، می‌توانند حق خود را بگیرند.

ضرورت پیشگیری از آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی

البته که پیشگیری از آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی، مسأله‌ای مهم به حساب می‌آید که کارفرمایان به آن توجه ویژه‌ای دارند. آسیب‌های ایجاد شده در محیط کار می‌توانند روی سطح سلامتی، طول عمر و عملکرد کلی بدن افراد تاثیر‌گذار باشند. اگر شما در یک محیط صنعتی مشغول به کار هستید، برای پیشگیری از آسیب‌ها و بیماری‌های ایجاد شده در محیط کار باید لوازم ایمنی، ابزار‌های حفاظتی و تابلو‌های محافظ مختلفی را به کار گیرید. اگر بیماری‌های شغلی در یک محیط اداری رایج هستند، مدیران باید بر اساس نوع آسیب دیدگی نسبت به انتخاب بهترین راه حل اقدام نمایند.

پیشگیری از آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی می‌تواند روی سطح سلامتی روانی کارگران تاثیر‌گذار باشد. مسلماً رخ دادن یک حادثه دلخراش در محیط کاری، بازدهی کارگران را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. برخی از آن‌ها با مشکلات روانی مواجه شده و توانایی کار را برای مدت زمان مشخصی به صورت کامل از دست بدهند. جدا از این مسأله، پیشگیری از آسیب‌های مربوط به شغل می‌تواند روی سرعت انجام یک پروژه هم به صورت مستقیم تاثیر‌گذار باشد. مطمئناً رخ دادن یک حادثه در محیط کار، می‌تواند روند اجرای پروژه را برای مدت زمان مشخصی تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

چه نکاتی را برای پیشگیری از آسیب‌های شغلی باید مد نظر قرار داد؟

توجه به یک سری نکات امنیتی خاص برای پیشگیری از آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی، مسأله‌ای مهم و کلیدی به حساب می‌آید. برای پیشگیری از آسیب‌های شغلی مدیران لزوماً باید به سطح امنیت کارگاه خود توجه ویژه‌ای داشته باشند. آسیب‌ها و بیماری‌های متداول شغلی با توجه به استاندارد‌های تدوین شده توسط دولت و نهاد‌های مربوطه، به راحتی کنترل خواهند شد. آخرین نکته به توجیه کارگران اشاره دارد. توجیه کارگران برای پیشگیری از آسیب دیدگی‌های شغلی، مسأله‌ای مهم به حساب می‌آید که روی سلامتی کارگران یک محیط کار به صورت مستقیم تاثیر‌گذار است.

مراحل ایمن کردن محیط کار

مدیران برای ایمن‌سازی محیط کار و جلوگیری از آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی، لزوماً باید به استاندارد‌های ملی تدوین شده در این زمینه توجه ویژه‌ای داشته باشند. در ایران نهاد‌های ملی مربوط به مدیریت محیط کار، همواره در حال تدوین سیاست‌ها و قوانین ملی برای جلوگیری از آسیب دیدگی هستند. جدا از این مسأله، مدیران باید به تجهیزات امنیتی مورد نیاز تجهیزات خود توجه ویژه‌ای داشته باشند. در محیط‌های صنعتی و کارگاهی، افراد با تجهیزات سنگین زیادی سر و کار دارند.

آمار آسیب و بیماری شغلی در کشور‌های مختلف

همانطور که در قسمت‌های قبل‌تر هم به این مسأله مهم و کلیدی اشاره کردیم، هر کشور یک آمار خاص برای بررسی آسیب و بیماری شغلی را در خود جای داده است. بیایید کشور آمریکا را به عنوان مثال در نظر بگیریم. سال ۲۰۰۷ آمریکا چیزی حدود ۵۶۵۷ مورد آسیب دیدگی هنگام انجام فعالیت‌های مختلف را گزارش کرد. این در حالی است که آمار آسیب دیدگی‌های شغلی آمریکا در این سال، ۱ درصد کاهش یافته بود. عواملی همچون رضایت از زندگی، تمرکز و تصمیم‌های مدیریتی به صورت مستقیم این آمار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.

تحقیقات مربوط به آسیب‌های شغلی، چه مواردی را در خود جای داده‌اند؟

تا امروز افراد زیادی از ما سوال پرسیده‌اند که به صورت دقیق، آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی را با استفاده از چه مواردی می‌توان مورد بررسی و آزمایش قرار داد؟ پاسخ‌های زیادی را می‌توان برای این پرسش ارائه نمود. سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف، موارد متنوعی را برای بررسی میزان آسیب دیدگی‌های شغلی در نظر می‌گیرند. به عنوان مثال، محققان در سطوح بین‌المللی به همه جزئیات توجه می‌کنند. این در حالی است که در ساختار‌های کوچک‌تر همچون در سطح یک سازمان، کارشناسان معمولاً همه توجه خود را روی آسیب دیدگی‌های شدید قرار می‌دهند.

به صورت عمومی، برای بررسی میزان آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی در یک مجموعه، کارشناسان باید مواردی همچون بازه‌های زمانی رخ دادن حادثه، نحوه رخ دادن حادثه، تعداد دفعات تکرار حادثه و تعداد کارگران آسیب دیده را مد نظر خود قرار دهند. عدم توجه به این موارد هم چالش‌های زیادی را سر راه کارشناسان قرار می‌دهد و هم داده‌های ایجاد شده را بی‌ارزش می‌کند. اگر به آمار‌های منتشر شده در این زمینه دقت کنید، همه آن‌ها مواردی همچون نوع آسیب دیدگی، زمان آسیب دیدگی، تعداد دفعات تکرار آسیب دیدگی و منطقه رخ دادن حادثه را در خود جای داده‌اند.

نقش مدیریت مجموعه در آسیب دیدگی شغلی چقدر است؟

البته که نقش مدیریت یک مجموعه در آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی را نمی‌توان نادیده گرفت. مدیریت یک مجموعه همواره باید روش‌های امنیتی خاصی را برای کاهش میزان آسیب دیدگی شغلی مورد استفاده قرار دهد. عدم توجه به این مسأله، چالش‌های زیادی را برای کارمندان و افراد شاغل در محیط کار ایجاد خواهد کرد. مدیران در اولین مرحله باید سیاست‌های مناسبی را برای کاهش سطح آسیب دیدگی شغلی مورد استفاده قرار دهند. سیاست‌های اشتباه باعث افزایش آسیب کارمندان یا سوء استفاده آن‌ها خواهد شد.

در مرحله بعد مدیران باید مطمئن شوند که همه تجهیزات مورد نیاز برای جلوگیری از آسیب دیدگی شغلی در اختیار کارمندان قرار گرفته است. ابزار‌ها و تجهیزات پر اهمیتی همچون انواع تابلو برای مراقبت، ارائه دوره‌های آموزشی و چاپ راهنمای کار با تجهیزات صنعتی از جمله مواردی به حساب می‌آیند که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر کارمندان یا کارگران یک مجموعه به درستی توجیه شوند، احتمال آسیب دیدگی شغلی تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. پس مدیران باید تمرکز خود را روی توجیه کردن افراد به منظور کاهش آسیب دیدگی‌های شغلی قرار دهند. عدم توجه به این مسأله چالش‌های گسترده‌ای را برای مدیران ایجاد خواهد کرد.

کلام آخر

همانطور که در این صفحه مشاهده کردید، لیست آسیب‌ها و بیماری‌های شغلی یک لیست طولانی است که موارد زیادی را به همراه دارد. البته که آیتم‌های زیادی را می‌توان در این لیست جای داد. موارد مذکور، از جمله متداول‌ترین آسیب‌هایی به حساب می‌آیند که یک فرد در محیط شغلی خود با آن مواجه می‌شود. لازم به ذکر است که پیشگیری از بیماری‌های شغلی کار دشواری به حساب نمی‌آید! برای دنبال کردن این پروسه هم مدیران و هم کارگران باید به نکات ایمنی پر اهمیت توجه داشته باشند.

در ضمن، آسیب و بیماری شغلی را می‌توان از جهات مختلفی مورد بررسی قرار داد. یک سری از آسیب‌های شغلی، در محیط اداری ایجاد می‌شوند. این در حالی است که اکثر آسیب دیدگی‌های شغلی به محیط‌های صنعتی و کارگاهی اشاره دارند. آمار‌ها به ما نشان می‌دهند که میزان آسیب دیدگی شغلی در یک سری از کشور‌ها، چندین برابر سایر مناطق می‌باشد. از همین رو، اگر شما هم به دنبال جلوگیری از آسیب‌های شغلی در محیط کاری خود هستید، لزوماً باید به متغیر‌های پر اهمیت و کلیدی همچون نوع محیط کار، فعالیت‌های کارمندان و روش‌های پیشگیری از ایجاد مشکل توجه کنید.

در مرحله بعد مدیران باید مطمئن شوند که همه تجهیزات مورد نیاز برای جلوگیری از آسیب دیدگی شغلی در اختیار کارمندان قرار گرفته است. ابزار‌ها و تجهیزات پر اهمیتی همچون انواع تابلو برای مراقبت، ارائه دوره‌های آموزشی و چاپ راهنمای کار با تجهیزات صنعتی از جمله مواردی به حساب می‌آیند که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر کارمندان یا کارگران یک مجموعه به درستی توجیه شوند، احتمال آسیب دیدگی شغلی تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. پس مدیران باید تمرکز خود را روی توجیه کردن افراد به منظور کاهش آسیب دیدگی‌های شغلی قرار دهند. عدم توجه به این مسأله چالش‌های گسترده‌ای را برای مدیران ایجاد خواهد کرد.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top

همین حالا محیط کار خود را با آفاق ایمن کنید !

همین الان فرم زیر را کامل کنید تا کارشناسان ما در سریعترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.